
Na ciągle rozwijającym się rynku usług i handlu w internecie ciągle można zarobić. Jak się wydaje w dzisiejszych czasach handel internetowy to już przynajmniej tak samo prężny sektor gospodarki jak handel tradycyjny. Konkurencja również jednak nie śpi i powstaje coraz więcej sklepów, w których konsumenci mogą wybierać te same towary. Odpowiedzią na utrzymanie się na powierzchni jest więc odpowiedni marketing i promocja sklepu internetowego, a jedną z najbardziej skutecznych strategii jest pozycjonowanie strony.
Pozycjonowanie sklepu internetowego – podstawy
Pozycjonowanie sklepu internetowego to skomplikowany i – wraz z rozwojem algorytmów Google – coraz trudniejszy proces, którego celem i istotą jest uzyskanie dla strony lepszej pozycji w wyszukiwaniach przy pomocy Google. W najprostszym ujęciu, pozycjonowanie jest tworzeniem w sieci jak największej liczby odniesień do pozycjonowanej strony, w celu „zwrócenia na nią uwagi algorytmów”. Tak właśnie działało pozycjonowanie jeszcze kilka lat temu. Liczyła się głównie ilość istniejących w sieci odniesień, a ich jakość była całkowicie bez znaczenia. Wtedy właśnie powstawały znane wszystkim, naszpikowane linkami teksty typu pre-sell, pisane językiem zrozumiałym tylko dla rozpoznających je algorytmów, oraz oczywiście pozycjonerów.
Z każdym rokiem algorytmy amerykańskiego giganta zmieniają się, a w ciągu ostatnich lat przeszły prawdziwą metamorfozę. Obecnie są to niezwykle złożone, samouczące się struktury sieciowe oparte na neurosieciach. Algorytmy takie potrafią dziś samodzielnie się uczyć, a także oceniać wartość internetowego kontentu. Pozycja w wynikach wyszukiwania nie zależy już więc tylko od ilości odniesień, ale od jakości tekstów w jakich się pojawiają. Współczesne, skuteczne pozycjonowanie jest więc pracą z internetowym kontentem wysokiej jakości i umieszczaniem go w takich miejscach, by było jak najbardziej skuteczne.
Jak długo czeka się na wyniki pozycjonowania?
Czas trwania procesu pozycjonowania sklepu może być bardzo różny i zależy od kilku kluczowych czynników. Marketing sklepu internetowego to cały zestaw procesów, które wymagają czasu i zależne są od różnych kwestii. Po pierwsze liczy się branża w jakiej działa sklep, a dokładniej mówiąc – konkurencja jaka panuje w branży. Pozycjonowanie sklepu w branży, w której panuje bardzo duża konkurencja prawdopodobnie będzie o wiele dłuższe od pozycjonowania stron sklepów pracujących w branżach łatwiejszych.
Algorytmy Google rozróżniają dwa zasadnicze rodzaje odniesień do strony sklepu. Jednym z nich są odniesienia naturalne, to znaczy wspomnienia, komentarze, linki itd., które zostawiają klienci w różnego rodzaju serwisach (na przykład serwisy społecznościowe), czy na forach internetowych. Istotnym czynnikiem wpływającym na długość procesu pozycjonowania będzie więc historia sklepu i liczba naturalnych odniesień, które już posiada. Czas jaki upłynie do momentu, w którym pozycjonowanie strony przyniesie widoczny efekt zależny jest również od optymalizacji strony, czyli dostosowania jej do wymogów algorytmów Google. Im strona lepiej zoptymalizowana, tym zostanie zindeksowana szybciej i szybciej będzie można zaobserwować wyniki pracy pozycjonera.
Komu warto zlecić pozycjonowanie?
Pozycjonowaniem zajmują się zarówno wyspecjalizowane agencje świadczące różnego rodzaju usługi internetowe, jak i prywatne osoby, na przykład prowadzące jednoosobowe działalności gospodarcze. Korzystanie z usług zarówno jednych i drugich ma swoje pozytywne i negatywne strony, aczkolwiek warto zwrócić uwagę na kilka prostych faktów:
Agencje zatrudniają specjalistów od pozycjonowania o różnym doświadczeniu, a najbardziej doświadczone osoby najczęściej dość szybko je opuszczają, by zacząć pracę na własny rachunek. Wybór konkretnej osoby nie musi więc oznaczać mniejszego doświadczenia, a może być wręcz odwrotnie. Istotna jest również kwestia cen. Działający indywidualnie specjaliści od pozycjonowania liczą za swoje usługi zazwyczaj mniej – nie musząc dzielić się zyskiem z agencją.
Reklama w Google sklepu, jakiej formą jest szeroko rozumiane pozycjonowanie to złożona kwestia i jej cena zależy od kilku kwestii. Na profesjonalnie wykonane pozycjonowanie strony składają się zazwyczaj takie elementy jak: audyt, dzięki któremu osoba zajmująca się pozycjonowaniem może zorientować się jakie są potrzeby i słabe strony witryny, optymalizacja i budowanie bazy linków. Cena za pozycjonowanie będzie więc zależna od całego szeregu czynników, takich jak: wielkość strony, branża w jakiej działa sklep, to czy osoba pozycjonująca będzie sama dostarczać treści, jakie wyniki są oczekiwane i od wielu innych. Ostateczna cena za pozycjonowanie strony będzie się mieściła pomiędzy kilkoma, a nawet kilkudziesięcioma tysiącami złotych.